سالروز جنگ ماراتن

کوروش کبیر

سالروز جنگ ماراتن: 13 سپتامبر،مصادف با 22 شهریور 490 پیش از میلاد نبرد یک روزه ماراتن روی داد و نیروی دریا برد ایران در آن موفق نبود و با تحمل تلفات عقب نشینی کرد. داریوش بزرگ فقط با هدف گوشمالی آتنی ه – نه  تصرف آتن – که یونانی زبان های آسیای صغیر قلمرو ایران را تحریک به شورش و نافرمانی می کردند یک سپاه پیاده و سوار را با کشتی روانه سرزمین اصلی یونان کرد که به صورت  کشور شهر یا ایالت متحده اداره می شد . این نیرو که بزرگترین لشکر کشی آمفی بیاس از آغاز تاریخ تا اواخر قرن 19 میلادی است پس از تصرف شهر ارتریا  و جزیره ایوبویی در ساحل شرقی اتیکا پیاده شد. به نوشته مورخان یونانی آتن و متحدان آن جز اسپارت برای دفاع ،موفق به گرد آوری 10000 نظامی شده بودند و در انتظار نیروی اعزامی اسپارت بسر می بردند. که میلتیادس فرمانده دفاع از آتن شنید که فرمانده نیروهای دریابرد ایران بیش از نیمی از سربازان خود و عمدتا سواره نظام را به کشتی ها بازگردانده و قصد حمله مستقیم به شهر آتن را دارد و واحد هایی که در شرق اتیکا باقی ماندند در حال بر پا کردن اردوگاه هستند ولی زمینی که آنان در آنجا پیاده شدند گود و نیمه باتلاقی است . وی پس از مشورت با هشت ژنرال دیگر تصمیم گرفت پیش از آن که نیروی باقیمانده ایران در شرق اتیکا بتوانند زمین بهتری بیابند و از اردو زدن فارغ شوند  به آن شبیه خون بزنند. سربازان آتنی سربازان آتنی که در خمین های با ارتفاع بیشتر و خشک موضع گرفته بودند با سرعت به سوی نیرو های ایران به حرکت در آمدند واحد های ایرانی که در مرکز صحنه بودند حمله آتنی ها را دفع کردند ولی دو جناح راست و چپ تاب مقاومت نیاوردند و کل نیرو به محاصره در آمد همزمان کشتی های آتنی به کشتی های حامل تدارکات نیرو های ایرانی که بدون محافظ بودند حمله کردند و نیز آنها را از دسترس نیرو هایدر حال جنگ دور ساختند. در این عملیات به نوشته مورخان یونانی نیروهای دریابرد ایران با تحمل شش هزارو چهارصد تن تلفات دست به عقب نشینی زد . سپس میلتیادس که پیش بینی کرده بود ایران در صدد گرفتن انتقام بر خواهد آمد دستور داد ساختن 200 کشتی جنگی را داد که این بار ایران تز راه خشکی به یونان حمله برد. منابع ایران تنها از پیروزمند نبودن این لشکر کشی و خشم داریوش بزرگ از این پیش آمد  و سوگند او که از آتنی ها انتقام خواهد گرفت یاد کردند.

داریوش گفته بود که پسر پدرش نخواهد بود اگر انتقام نگیرد و تا هفت پشت نام پدر و نیاکانش را ذکر کرده بود که اصطلاح هفت پشت از همان زمان باقی مانده است.

مورخان متفق القول نوشته اند که از آغاز تاریخ بشر تا به امروز جهان ، امپراطوری با عظمتی چون امپراطوری پارس در دوران هخامنشیان به خود ندیده است که بر پایه نظم اداری ، قانون ، توجه خاص به ارتباطات ( پستخانه و راهها و بنادر و ...) و تحمل ادیان و عقاید به وجود آمده بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 24 شهريور 1390برچسب:,ساعت 20:29 توسط A.A| |